گیسو

گیسو

گیسو

گیسو

از «فضای کسب و کار سه سال بدون تغییر» تا «بی‌حالی بهاری بازار خودرو»

در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.
  

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون کاهش ۱۵۰ میلیون دلاری صادرات ایران به آفریقا، افزایش دلار در برابر ین، افزایش بهای نفت با امیدواری به تمدید قرارداد اوپک، طلا در حال ثبت بدترین عملکرد در هفت هفته اخیر، تأثیر انتخابات بر بازار طلا و ارز و سبقت ایران از ۱۷۱ کشور جهان در رشد واردات را در بر دارد.


کاهش ۱۵۰ میلیون دلاری صادرات ایران به آفریقا

مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران از کاهش حجم صادرات ایران به قاره آفریقا در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ خبر داد. فرزاد پیلتن در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که در سال ۱۳۹۴ حدود ۸۵۰ میلیون دلار کالا و خدمات به کشورهای آفریقایی صادر شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵ صادرات ایران به قاره آفریقا به رقمی معادل ۷۰۰ میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۱۳۹۴ با کاهش حدود ۱۵۰ میلیون دلاری همراه بود. وی در مورد کاهش صادرات ایران به قاره آفریقا خاطر نشان کرد: دلیل اصلی کاهش صادرات ایران به کشورهای آفریقایی، کاهش شدید صادرات به مصر است که این مسأله در دست بررسی است و باید ببینید که این کشور محصولات مورد نیاز خود را که تا پیش از این از سوی ایران تأمین می‌شد، از کشور دیگری وارد می‌کند یا این‌که ما محصولات خودمان را به کشورهای دیگری غیر از مصر می‌فرستیم.

افزایش دلار در برابر ین و کاهش در برابر یورو

روز جمعه ارزش یورو در برابر دلار افزایش یافت که عمده علت آن انتشار آمارهای نرخ تورم منطقه یورو بود. این در حالی بود که دلار در مقابل ین، بعد از پیشنهادهایی مبنی بر اینکه فدرال رزرو امکان دارد، در سال جاری، دو مرتبه دیگر نرخ بهره را بالا ببرد، افزایش یافت. برآورد رسمی نرخ تورم در منطقه یورو در سه ماهه اول سال 1.9 درصد بوده و این رقم بسیار نزدیک به هدف بانک مرکزی اروپا مبنی بر نگه داشتن تورم زیر 2 درصد می باشد. انتشار این آمار، منجر به افزایش ارزش یورو و رسیدن به 1.0947 دلار شد که تنها اندکی کمتر از رکورد به دست آمده در ۵.۵ ماه گذشته است که 1.0950 دلار بود. این در حالی بود که ارزش دلار در برابر ین ۰.۴ درصد افزایش داشت و به 111.71 ین رسید که تنها اندکی کمتر از رکورد به دست آمده در ۴ هفته گذشته است که 111.77 ین بود. این افزایش بعد از آن حاصل شد که آمارهایی توسط وزارت کار آمریکا مبنی بر افزایش ۰.۹ درصدی حقوق ها و دستمزدهای خصوصی در سه ماهه اول سال منتشر شد.

فضای کسب و کار سه سال بدون تغییر

مرکز پژوهش های مجلس گزارش «سهولت انجام کسب و کار» بانک جهانی که برای سال ۲۰۱۷ منتشر شده را اعلام کرد. در جدیدترین گزارش سهولت انجام کسب و کار رتبه ایران سه رتبه تنزل یافته به طوری که از ۱۱۷ به ۱۲۰ در بین ۱۹۰ کشور دنیا رسید که بر این اساس در واقع وضعیت واقعی کسب و کار ایران طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۷ تفاوت محسوسی با سال ۲۰۱۶ نداشته است. بر اساس این گزارش در نهایت می توان نتیجه گرفت از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۷ جایگاه ایران ۳۲ رتبه بهبود یافته که به دلیل اصلاح اطلاعات توسط بانک جهانی بوده است. علاوه بر این ۳۲ رتبه بهبود، رتبه واقعی ایران به دلایلی طی سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ سه رتبه بهتر و درسال ۲۰۱۷ نیز سه رتبه تنزل داشته است. براساس نتایج مرکز پژوهش های مجلس می توان ادعا کرد وضعیت نماگرهای ایران در گزارش کسب و کار بانک جهانی طی سه سال منتهی به سال ۲۰۱۷ به طور واقعی تفاوت چندانی نکرده و کسب و کار در ایران سهل تر نشده است. البته گزارش های پایش محیط کسب و کار که توسط تشکل های اقتصادی سراسر کشور به طور رسمی از سال ۸۹ به بعد اعلام می شود، نیز نتایج گزارش بانک جهانی را تأیید می کنند. وضعیت ایران در گزارش های انجام کسب و کار طی سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ و همچنین داده های بازنگری شده بر اساس گزارش ۲۰۱۷ بانک جهانی در جدول زیر قابل مشاهده است. به نقل از مهر.
http://www.tabnak.ir/
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.